CRM: wat zijn de voordelen

Zonder klanten kan een onderneming niet bestaan! Het is dus uiterst belangrijk om alle data rond klanten goed te kunnen centraliseren. Daarnaast kan deze data heel goed gebruikt worden door verschillende afdelingen binnen de organisatie. Bijvoorbeeld: marketing, sales, boekhouding, enzovoort.
Wat zijn de voornaamste zaken die een CRM verwezenlijkt? Deze software helpt je om meer omzet te draaien, de verkoopcyclus van a tot z te managen, lead genereren en omzetten tot klanten, beter marketingcampagnes opstellen, het team aansturen, customer service en data analyseren.

1. Betere kennis van klanten

Hoe eenvoudig het ook klinkt, maar alleen al het feit dat u alle informatie over elk contact op één plaats hebt opgeslagen, maakt van CRM een superkrachtig communicatie-instrument. Als een spiekbriefje dat gemakkelijk toegang biedt tot belangrijke informatie, geeft een CRM-systeem uw verkoop-, marketing- en klantenserviceteams een concurrentievoordeel.

Ze kennen niet alleen de volledige naam, het e-mailadres, het telefoonnummer, het postadres, de website en de social media-accounts van een contactpersoon, maar ook cruciale zakelijke feiten zoals de positie van een contactpersoon in het bedrijf, zijn of haar relaties met andere contactpersonen in uw database, de taal die hij of zij spreekt en zelfs zijn of haar geboortedatum. Met al deze informatie binnen handbereik wordt het personaliseren van uw communicatie met een contactpersoon een fluitje van een cent.

Ten tweede kunt u met behulp van CRM alle activiteiten, projecten, verkopen, live chat-berichten, e-mailuitwisselingen, facturen, bestellingen, contracten of verzoeken om klantenservice opslaan waar een contact ooit bij betrokken is geweest. Met andere woorden, met een CRM-systeem weet u beter wie uw contacten zijn en wat ze willen.

2. Betere segmentatie

Niemand wil zaken doen met een gezichtsloze massa. Iedereen wil te maken hebben met een perfect publiek.

Dat kan door contacten (klanten en prospects) te segmenteren in doelgroepen. En er is bijna niets anders dat segmentatie beter doet dan een CRM.

Met CRM kunt u gegevens onderverdelen in categorieën en criteria, zodat u gemakkelijk gerichte lijsten kunt maken. Als u dergelijke gesegmenteerde lijsten gebruikt voor verkoop en marketing, kunt u specifieke marketingcampagnes voor klanten (en accountgebaseerde marketingcampagnes) uitvoeren en uw verkoopproces en leadpool analyseren.

Als u weet tot wie u zich richt, kunt u uw aanbod, uw tactiek en zelfs uw verkoopgesprek bewust afstemmen!

In een notendop, een goed CRM systeem helpt je beter te weten wie echt geïnteresseerd is in wat je te bieden hebt, wie nog op het hekje staat, en wie koud is als ijs.

3. Betere klantenbinding

Naast het feit dat CRM een geweldige troef is bij het vinden en koesteren van uw potentiële en nieuwe klanten, is het ook een geweldige tool om uw bestaande klanten tevreden te houden. Een CRM-systeem biedt een handvol voordelen voor “klantenbinding”: het helpt u uw beloften na te komen door u te herinneren aan afspraken of wanneer u follow-up e-mails moet sturen.

Maar wat hier de echte truc is, is dat CRM u ook kan aanzetten om die klanten te bereiken die al een tijdje niet meer gecontacteerd zijn, en zich misschien verwaarloosd voelen. Een bestaande klant behouden is immers 6 tot 7 keer goedkoper dan een nieuwe binnenhalen, beweert het rapport van Frederick Reichheld van Bain & Company.

Kans op verkoop aan bestaande vs nieuwe klant Om de interesse van uw klanten te behouden, kan een CRM-systeem u ook helpen uw marketingactiviteiten te orkestreren: verstuur e-mailcampagnes, gratis proefaanbiedingen of klantenenquêtes na de aankoop, enz. – allemaal op het juiste moment!

4. Beter anticiperen op behoeften

We voelen ons zekerder als we weten wat we kunnen verwachten.

Hetzelfde geldt voor bedrijven. Het is gemakkelijker om een klant te cross-sellen of upsellen als u zijn koopgedrag hebt gevolgd. En aangezien een van de belangrijkste voordelen van een CRM-systeem is dat verkopers meer en sneller kunnen verkopen, kunnen verkopers anticiperen op de behoeften van de klant dankzij de toegang tot de geschiedenis van klantinteracties gedurende het hele klanttraject.

Als u de aankoopgeschiedenis van een contact kent – wat ze kochten en wanneer, welke contracten ze aangeboden kregen, welke koopgewoonten ze vertoonden, en zelfs hoe ze uw klanten werden, kunt u proactief zijn en op het juiste moment met nieuwe of betere aanbiedingen komen! Een CRM-systeem is ook onmisbaar bij het bieden van een goede klantenservice. De toegang tot de interactiegeschiedenis maakt het gemakkelijk om tijdig klantenservice te bieden.

Met een paar muisklikken weet u of een contactpersoon problemen had met uw product, hoe zijn serviceverzoek werd afgehandeld en of hij tevreden was of niet. En als ze in het verleden ergens over hebben geklaagd, is dit uw kans om uw reputatie te herstellen en een veel betere klantervaring te bieden.